Platsinformation

Här kommer det komma information som rör platsfrågor på lägret. Plats är ett stort området och går ibland in i andra områden. Här kommer du hitta information om exempelvis hur tält ska stå i förhållande till kök, vad som gäller angående slaskgropar och vilka tider som gäller vid in- och utryckning.

Säkerhet

Säkerhetsgruppen kommer att informera vad som gäller utifrån säkerhetsområdet under den här delen

Transport

När det är klart med in- och utryckning kommer ni hitta information om det här.

Kårpackning

Bussgods

Ett avtal är upprättat med Bussgods som ger ett gemensamt pris oavsett varifrån material skickas och materialet körs ända fram till lägret (och funktionärer ser sedan till att det hamnar i rätt ruta i byarna). Priset är 1516 kr/halvpall och 1856 kr/helpall och det avser enkelresa för en hel lastpall, där allt ska vara väl förankrat och väderskyddat.
Måtten på olika pallar är:

  • Helpall: 120*80 cm, max 180 cm hög och maxvikt 500 kg.
  • Halvpall: 80*60 cm, max 150 cm hög och maxvikt 250 kg

Viktigt är att gods står inom pall. Vid utstickande detaljer debiteras försändelsen enligt specialpall – 1856 kr/pallplats.

  • Gå in på www.bussgods.se och välj FÖRETAG längst upp till höger.
  • Välj sedan KUNDZON i den blå rutan nere till vänster.
  • Som Användarnamn anges storre2024@equmenia.se och lösenord ”Större2024!”.
  • Välj sedan SKAPA FRAKTSEDEL i den blå rutan.
  • Klicka sedan på pallen. Fyll i antal pallar, uppskattad vikt och innehåll och gå vidare till nästa sida.
  • Ändra adressuppgifterna och mobilnummer för Avsändare gällde för kåren. Fyll i uppgifterna för Mottagare (Scoutläger Större 2024, Vägsjöfors Herrgård, Vägsjöfors 3, 685 94 Torsby) och klicka i rutan ”Spara adress”.
  • Gå sedan vidare till nästa sida och markera hämtning och utkörning. Båda ska rutorna ska vara i klickade.
  • Gå sedan vidare till nästa sida och fyll i rutan ”Jag accepterar” sedan ni läst integritetspolicy.
  • Skriv sedan ut fraktsedeln och fäst den på pallen.
  • Skicka sedan ett mail till boka@bussgods.se (Cc till teresia.lenngren@equmenia.se) och ange fraktsedelsnumret (som börjar med BG….) Det är för att boka mellan vilka dagar/tider som pallen ska hämtas.

Kom ihåg att göra i ordning en fraktsedel om sakerna ska hämtas och fraktas hem också. I efterhand kommer ni få en faktura från Equmenia att betala.

I kårens anmälan görs det också en notering när man tänker att kårpackningen ska komma fram till lägerplatsen. Om det är möjligt vill vi gärna att godset ankommer tidigast 22 juli. Rekommendationen från Bussgods är att senast skicka i väg gods fredag 19/7, men är det möjligt kan man med fördel skicka tidigare. Bokning för hämtning måste vara inne senast kl.12.00 samma dag för inhämtning samma eftermiddag.

Frågor och svar – plats

Här försöker vi samla frågor och svar som har med platsfunktionen att göra.

Målet är att det ska finnas 2 slanor/person på lägret.

Det är upp till kåren att bestämma vilket man använder. På lägerplatsen kommer det finnas ved. När det gäller gasol ansvarar kåren själva för att ta med det så det räcker för lägerveckan.

Ja, det kan man göra. Vi har ett avtal med Bussgods som gör att vi kan skicka sin kårpackning till lägret. Det är ett enhetspris oavsett var vi skickar packningen ifrån.

Mer information finns ovan

Ja det kommer man att få göra. Däremot får det inte komma något avfall, inklusive matavfall i slaskgropen. Det innebär att det är att föredra om man har med sig någon typ av sil/durkslag/filter till slaskgropen. Information om hur matavfall (och annat avfall) ska tas om hand kommer under våren.

Ja, det kommer att finnas. Kåren kommer själva att sortera sina sopor så kom ihåg att ta med något typ av system för att kunna sortera era sopor.

Man kan höra av sig till Herrgården och hör om det finns rum. De rekommenderar också andra boenden. Här finns information om att bo inne.

Om man har speciella behov, ex. vi ska samarbeta med en viss kår, vi behöver el till ett tält så skriver man det i anmälan under önskemål om boendet.