Platsinformation

Här kommer det komma information som rör platsfrågor på lägret. Plats är ett stort området och går ibland in i andra områden. Här kommer du hitta information om exempelvis hur tält ska stå i förhållande till kök, vad som gäller angående slaskgropar och vilka tider som gäller vid in- och utryckning.

Platsen = Vägsjöfors

Sedan 1968 ägs och drivs gården av Equmeniakyrkan och dess ungdomsförbund Equmenia i Värmland och är i första hand en läger- och kursgård. 1992 arrangerades scoutlägret Möt mä´ på gården, som även det var ett riksläger, då i SMU.

Platsgruppen har en Facebookgrupp, ”Vi tänker Större”, där det uppdateras vad som händer på gården inför lägret.

Under lägret kommer kårena att få gräva slaskgrop vid köket. I slaskgropen får det inte komma något avfall, inkl. matavfall, bara vatten får hällas ut. Det innebär att det är bra att ha med någon slags sil för att kunna sila bort matavfallen som slängs i kompostpåsarna, som kåren får på plats.

Det kommer finnas ved och slanor på plats till lägret. När det gäller slanor kommer det finnas ca 2 slanor per person. Ni får såga i slanorna om det behövs för att kunna bygga bra men vi vill helst att så många av slanorna ska vara osågade eftersom de ska användas även efter lägret.

Det kommer finnas ved på lägerplatsen.

Gasol får användas men kåren behöver då ha med sig gasol för hela vecka då det inte finns att köpa på lägret.

På startsidan på Störres hemsida finns det en karta över lägerområdet. Kartan är ett arbetsmaterial och kan komma att uppdateras.

Lägret är uppdelat i 4 byar. Riktlinjen är att det i varje by kommer bestå av ca 800 personer.

Varje by är indelad i 3 kvarter. Kvarteren kommer innebär att det finns ungefär 250 personer där.

Varje kvarter beror sedan av ca 10 rutor. Dessa rutor är 25 meter * 25 meter. I varje ruta räknar vi med att det ska bo 30 personer. Det innebär att en kår kan komma att bo i flera rutor eller att flera kårer kommer att dela ruta. Hur avstånden mellan tält, kök, eldstäder och grannar ska vara visas under säkerhet och utformning av lägerområdet nedan.

Säkerhet och sjukvård

Säkerhetsgruppen

(nedanstående gäller även funktionärs- och gästförläggning)

  • Avståndet mellan två tält ska vara minst 3 meter (från tältduk till tältduk, tältlinor räknas inte). Samma avstånd gäller mellan tält och scoutkök.
  • Avståndet mellan tält och eldstäder ska vara minst 8 meter. Avståndet mäts från eldstaden oavsett om den är fristående eller en del av ett scoutkök.
  • Tält och vindskydd för boende får inte byggas ihop med scoutkök där eldstad finns.
  • Eldstäder för matlagning skall helt rymmas inom 3 m från körväg.
  • Det ska vara minst 1,5 m fritt mot alla granntomter (här får inga tältlinor och liknande finnas).

Bild av beskrivningen

Sjukvårdsgruppen

Varje patrull förväntas ha med sig egen sjukvårdsutrustning för att kunna hantera lättare skador och sjukdomsfall så som enklare sårskador, skavsår, insektsbett, huvudvärk etc. Deltagare vänder sig i första hand till sin ledare eller kår för hjälp med skada och sjukdom. Ledare måste notera vilka mediciner som ges till deltagare. Ledare bör också ha koll på om deltagare har medicin med sig för egen sjukdom (ex astma, diabetes).  

På lägret finns även en sjukstuga. Dit söker sig deltagare tillsammans med en ledare (eller förälder).  

Vid kräkning eller diarré finns isoleringsstuga där drabbad kan vistas ett dygn för att utröna om det är en magsjuka. Deltagare tas där om hand av sin ledare. Om magsjuka konstateras (i samråd med sjukstugepersonal) ska hen lämna lägret. Det är därför bra om varje kår har en plan för hemtransport av sjuka eller skadade deltagare.  

Vad kårens första hjälpen-kit ska innehålla finns under packlistan.

Transport

Transport handlar om resor till och från lägret, både av packning och personer.

Vägsjöfors Herrgård ligger vid E16/E45 ca 17 km norr om Torsby i Värmland.

Under lägret kommer det bara vara möjligt att köra norrut på Nedre Brockenvägen, d.v.s. den väg som går längs sjön och från vilken man når lägerområdet. Infart till lägret blir alltså söderifrån på den vägen. För er som kommer norrifrån innebär det alltså att ni får åka förbi Vägsjöfors, runda lägerområdet via E16/E45 och svänga in vid macken i Överbyn. Se också bilder nedan. Det kommer att vara bra skyltat, så det blir säkert inga problem.

När ni närmar er lägerområdet kommer våra trafikvakter att visa hur ni ska köra. Det är viktigt att ni följer deras anvisningar. Ni kommer att få åka olika vägar beroende på om ni åker buss eller bil.

Om ni kommer en annan dag än den 27/7 eller 31/7 kan det vara lite annorlunda för er.

Vad händer för oss som åker buss?

Ni som åker buss kommer att fortsätta på vägen längs sjön. Vi kommer att lasta av några bussar i taget, så det kan hända att ni får vänta lite på er tur. Det är viktigt att ni stannar i bussen tills ni är framme vid ”busshållplatsen”. Ni kan passa på att samla ihop alla era saker i bussen.

Vid busshållplatsen kommer ni att mötas av några funktionärer som hjälper er till rätta. Det första som händer är att alla i bussen lämnar den och tar med allt man har inne i bussen. Alla scouter går till den samlingsplats som funktionärerna visar er till. Några ledare lastar tillsammans med busschauffören och våra funktionärer ut packningen ur bussens lastutrymmen och ser till att den kommer till er samlingsplats.

Vi kommer sedan att lasta er packning på några släpkärror och transportera den till ert kvarter under tiden som ni själva går dit.

Vad händer för oss som åker bil?

Ni som åker i en bil utan släp kommer att bli hänvisade direkt till lägerparkeringen. Där möts ni av våra parkeringsvakter som visar var ni kan parkera. Från parkeringen får ni själva bära er packning till ert kvarter.

Ni som har en släpkärra efter bilen får stanna till vid infarten till parkeringen och koppla från kärran. Ni får tala om för funktionärerna vid parkeringen vilket kvarter ni vill få kärran transporterad till. De kommer se till att den kommer dit under tiden som ni parkerar bilen där parkeringsvakterna visar. När kärran är avlastad transporteras den till släpvagnsparkeringen. Kärran kommer att märkas med bilens registreringsnummer. Är det någon annan bil som ska köra kärran från lägret är det bra om ni kan uppge detta. Om någon vill ha kvar släpkärran på sitt område så gäller samma säkerhetsavstånd som för tält.

Ni som har en husvagn efter bilen kommer att bli dirigerade mot en plats närmare Herrgården. Där kommer vi att koppla loss husvagnen för att dra den sista biten till Funktionärsbyn med hjälp av en fyrhjuling. Ni får packa ur bilen på samma plats och sedan köra den till lägerparkeringen. Vi ser gärna att ni som har husvagn kommer senast fredag 26/7.

Vid utryckningen kommer vi att försöka se till att ni som har längst väg hem kommer i väg först.

Viktigt! Har man varit på läger en vecka blir man ofta lite slö när man sätter sig i en bil. Kom ihåg att rasta då och då efter vägen. Har ni möjlighet att byta förare kanske det är bra att göra ibland.

Hur kommer vi med vår buss?

Alla bussar som ska köra från lägret kommer att få en tid när bussen ska lastas och ett nummer på en samlingsplats. Ca 30 minuter innan den tiden kommer det släpkärror till ert kvarter. Ledarna hjälper våra funktionärer att lasta all packning som ska med bussen på kärrorna. Under tiden som packningen lastas på kärror och körs till er samlingsplats, så går alla passagerare till busshållplatsen.

Hur blir det för oss som åker bil?

Ni som åker i bil utan släp får ta er packning och er själva till bilen. När allt och alla är i bilen så kan ni börja åka hemåt. Följ bara våra parkeringsvakters anvisningar så kommer alla i väg på ett säkert sätt.

De släpkärror som finns på släpvagnsparkeringen kommer vi att dra ut till det kvarter som är angivet på kärran (lappen vi hängde på när ni kom). Vi kommer att köra ut kärror till de som har längst väg att åka först. När kärran är lastad och lasten ordentligt surrad kommer vi att dra den till lägerparkeringen, där vi hjälps åt att kroka den på bilen. Så snart ni känner att allt och alla är med är det bara att följa parkeringsvakternas anvisningar och starta färden hemåt.

Ni som har husvagn i Funktionärsbyn får gärna stanna till lördag eller söndag men självklart hjälper vi er att dra fram er husvagn till ett lämpligt ställe även på fredagen.

Kårpackningen kommer att komma på olika sätt till gården. Här kan du läsa mer om olika möjligheter.

Med släpvagn

Om kårpackningen kommer med släpvagn till lägret kommer ni på plats att få mer information om var ni kör och parkerar. Det är fyrhjulingar som kommer att köra ut släpvagnar på området.

Bussgods

Ett avtal är upprättat med Bussgods som ger ett gemensamt pris oavsett varifrån material skickas och materialet körs ända fram till lägret (och funktionärer ser sedan till att det hamnar i rätt ruta i byarna). Priset är 1516 kr/halvpall och 1856 kr/helpall och det avser enkelresa för en hel lastpall, där allt ska vara väl förankrat och väderskyddat.
Måtten på olika pallar är:

  • Helpall: 120*80 cm, max 180 cm hög och maxvikt 500 kg.
  • Halvpall: 80*60 cm, max 150 cm hög och maxvikt 250 kg

Viktigt är att gods står inom pall. Vid utstickande detaljer debiteras försändelsen enligt specialpall – 1856 kr/pallplats.

  • Gå in på www.bussgods.se och välj FÖRETAG längst upp till höger.
  • Välj sedan KUNDZON i den blå rutan nere till vänster.
  • Som Användarnamn anges storre2024@equmenia.se och lösenord ”Större2024!”.
  • Välj sedan SKAPA FRAKTSEDEL i den blå rutan.
  • Klicka sedan på pallen. Fyll i antal pallar, uppskattad vikt och innehåll och gå vidare till nästa sida.
  • Ändra adressuppgifterna och mobilnummer för Avsändare gällde för kåren. Fyll i uppgifterna för Mottagare (Scoutläger Större 2024, Vägsjöfors Herrgård, Vägsjöfors 3, 685 94 Torsby) och klicka i rutan ”Spara adress”.
  • Gå sedan vidare till nästa sida och markera hämtning och utkörning. Båda ska rutorna ska vara i klickade.
  • Gå sedan vidare till nästa sida och fyll i rutan ”Jag accepterar” sedan ni läst integritetspolicy.
  • Skriv sedan ut fraktsedeln och fäst den på pallen.
  • Skicka sedan ett mail till boka@bussgods.se (Cc till teresia.lenngren@equmenia.se) och ange fraktsedelsnumret (som börjar med BG….) Det är för att boka mellan vilka dagar/tider som pallen ska hämtas.

Kom ihåg att göra i ordning en fraktsedel om sakerna ska hämtas och fraktas hem också. I efterhand kommer ni få en faktura från Equmenia att betala.

I kårens anmälan görs det också en notering när man tänker att kårpackningen ska komma fram till lägerplatsen. Om det är möjligt vill vi gärna att godset ankommer tidigast 22 juli. Rekommendationen från Bussgods är att senast skicka i väg gods fredag 19/7, men är det möjligt kan man med fördel skicka tidigare. Bokning för hämtning måste vara inne senast kl.12.00 samma dag för inhämtning samma eftermiddag.

Vi jobbar just nu med möjligheten att erbjuda mötesplatser/rastplatser längs vägen till lägerområdet. Vad som kommer gälla vid dessa, vilka tider som de är öppna och hur man anmäler sig återkommer vi med.

Just nu vet vi att det kommer finnas en mötesplats i:

  • Malung
  • Säffle

Vi har också frågan ute på flera platser.

Vi skulle önska en rastplats kring Göteborg och Jönköping för de som kommer söderifrån och en plats runt Karlskoga/Hallsberg/Örebro. Är det något som låter intressant är ni välkomna att höra av er till Teresia Lenngren, lägerkoordinator.

Frågor och svar – plats

Här försöker vi samla frågor och svar som har med platsfunktionen att göra.

Resa

Ja, det kan man göra. Vi har ett avtal med Bussgods som gör att vi kan skicka sin kårpackning till lägret. Det är ett enhetspris oavsett var vi skickar packningen ifrån.

Mer information finns ovan

I anmälan skriver man önskad tid och vi återkommer om det inte funkar. Ett riktmärke är att anlända från klockan 8.00. Under lördagen får man ingen lunch utan det är matsäck som gäller.

Ja, man komma dagen innan. Första måltiden som serveras är middagen på lördagen den 27/7. Aktiviteterna innan lördagens invigningen klockan 19 är begränsade.

Ankomsttiden för det korta lägret är efter klockan 10:00. Det korta lägret börjar med en invigning klockan 14:00.

Lägret har en avslutning klockan 9:00-9:30. Bilar som finns på lägerplatsen som inte ska ha släpvagn kan åka närsomhelst efter det. Gällande bilar med släp, bussar och bilar som kommer för att hämta kommer få slottider närmare lägret.

Släpkärror som kommer till lägret på inryckningsdagen kommer köras in med fyrhjulingar.

Har ni en skåbil med er som ska in på området skriver ni det i anmälan så vi kan planera för det. Det underlättar om skåpbilen kommer dagen innan lägret.

Platsen

Målet är att det ska finnas 2 slanor/person på lägret.

Det är upp till kåren att bestämma vilket man använder. På lägerplatsen kommer det finnas ved. När det gäller gasol ansvarar kåren själva för att ta med det så det räcker för lägerveckan.

Ja det kommer man att få göra. Däremot får det inte komma något avfall, inklusive matavfall i slaskgropen. Det innebär att det är att föredra om man har med sig någon typ av sil/durkslag/filter till slaskgropen. Information om hur matavfall (och annat avfall) ska tas om hand kommer under våren.

Ja, det kommer att finnas. Kåren kommer själva att sortera sina sopor så kom ihåg att ta med något typ av system för att kunna sortera era sopor.

Det blir duschtält för herrar o damer men även två en-persons-duschar. Samtliga med sjövatten.

Boende

Man kan höra av sig till Herrgården och hör om det finns rum. De rekommenderar också andra boenden. Här finns information om att bo inne.

Om man har speciella behov, ex. vi ska samarbeta med en viss kår, vi behöver el till ett tält så skriver man det i anmälan under önskemål om boendet.

När vi är klara med fördelningen kommer vi skicka det till kåransvariga och uppdatera kartan på hemsidan.

Lägerkartan är indelad i olika rutor. Varje ruta är anpassad för 30 personer, sedan finns det några lite större rutor där ytterligare några kan bo. Är kåren fler än 30 personer får man fler rutor, är man färre än 30 personer bor det fler kårer i samma ruta.

Säkerhet

Ja, det finns en krisgrupp för lägret. Krisgruppen jobbar på olika sätt med frågan om hur kriser ska hanteras på lägret. Krisgruppen kommer dela relevant med kårerna genom hemsidan och nyhetsbrev.

I anmälan anger varje kår en ansvarig ledare och dess kontaktuppgifter och en krisansvarig på hemmaplan och dess kontaktuppgifter. De är till dessa personer som lägret/krisgruppen hör av sig till om det uppstår en kris. Därför är det viktigt att den ansvariga ledare på lägret är på lägret hela tiden och om denne lämnar lägret att en ny utses och meddelas navet. Krisansvarig på hemmaplan ska vara en person som är hemma under lägrets tid och har tillgång till kårens deltagarlista med kontaktuppgifter till deltagarnas anhöriga. Det är förslagsvis en anställd eller ordförande.